El fem fatal

Microcontes, macropersonatges i, a estones, ratets

La dona que pensa com una vaca i la mani del l’11 de setembre

Si en alguna de les meves múltiples regressions a la infància em ve el desig imperiós de clavar pòsters d’algun ídol meu a la paret, ara ja sé que al costat del Sergi Grapes hi posaré la Temple Grandin. Aquesta senyora (aquí i aquí se n’expliques coses), a banda de ser una etòloga autista, de revolucionar el disseny d’escorxadors per reduir el patiment del bestiar i d’inventar la Big Squeeze, una màquina d’abraçar per tranquil·litzar gent asocial, m’ha fet veure la mani de demà d’una manera diferent.

I és que, encara que d’arguments per anar a fer pinya per reclamar un estat català, me’n sobren, una part de mi menys fàcilment persuasible amb raons fa que em vinguin cagarrines i urticària cada vegada que penso en el mar d’humanitat en el qual hauré de passar unes quantes hores aguantant-me la respiració. Les previsibles efusions patrioteres (tenores, barretines, el lema tristíssim de l’i, inde, indepen-den… (el metge em té prohibit dir-lo sencer), quatre mil quatre-centes dotzenes de trilions de quadribarrades, etc.) tampoc no m’empenyen a afegir-m’hi amb gaire entusiasme. Em sap greu, però és així, jo l’11 el somatitzo fatal.

I just quan estava resignada a anar-hi amb un collarí en forma d’embut gegant com els dels gossos per fer-me un xic de lloc, ha arribat la doctora Grandin. El reportatge que li va dedicar la BBC, La dona que pensa com una vaca, va molt bé per desactivar-se (espero que també a la pràctica) la fòbia patriòtico-sortim-tots-al-carrer-en-ramat. Entre molts altres detalls apassionants sobre la mentalitat de les vaques, els cavalls i altre bestiar –inclosos els psicoanalistes (aficionats a putejar-la de petita)–, la Grandin explica que la simplicitat de les seves emocions (contenta, trista, neguitosa, espantada i para de comptar) s’assembla a la de les vaques, posem per cas, i que per això les entén tan bé. I és precisament gràcies a aquesta “limitació” emocional en combinació amb el seu extraordinari vessant racional (altament analític i, alhora, creatiu) que és capaç d’exposar els seus descobriments i portar-los a la pràctica de manera satisfactòria per ambdues parts (l’assumpte moral dels bistecs a banda).

No sé si el patriotisme és una emoció gaire més elevada que les motivacions per a l’eufòria que pot arribar a sentir una vaca, ni crec que, malgrat les personalitats que em consta que hi assistiran, hi hagi gaire gent amb el coeficient intel·lectual astronòmic de la senyora Grandin, a la mani de demà. Ara, sí que espero que el ramat que serem ho farem bé. De fet, la meva única esperança és que ho fem tan i tan bé que els anys que vénen ja no caldrà que sortim massivament a demanar el que ja tindrem (i, així, feliçment, els pobres asocials no caldrà que tornem a manifestar-nos amb la sensació d’estar avançant cap a l’escorxador i/o un concert de Lluís Llach.)

***

La primera part del reportatge The Woman who Thinks like a Cow (després dels primers 10 minuts, si us ve de gust, és qüestió d’anar enllaçant vídeos a cal Youtube).

2 responses to “La dona que pensa com una vaca i la mani del l’11 de setembre

  1. X 11/09/2012 a les 10:50 am

    D’això de pensar com un animal, cadascú per allà on l’enfila (a mi m’agradaria poder participar en la visió del món dels corbs), però el món és ple de gent que pensen com un pingüí al·lèrgic a l’aigua, els dependentistes, per exemple.

    • El fem fatal 11/09/2012 a les 11:36 am

      Sí, i hi ha vaques i vaques, maragallianes i perequartianes, per exemple:

      Que jo mateixa, si no fos tan llega,
      en lletra clara contaria el fet.
      Temps era temps hi hagué una vaca cega:
      jo sóc la vaca de la mala llet!

Comentreu, com si fóssiu a casa

