El fem fatal

Microcontes, macropersonatges i, a estones, ratets

La Commedia dell’Arte a Barcelona i les Classes Clandestines d’Italià de Pati Interior d’Illa

Segurament és per culpa del Franco Battiato, però també podria ser per la fascinació irreprimible que sento per la immensitat interpretativa de l’Adriano Celentano o del Roberto Beningni (pre l’abominable La vita é bella), el cas és que sempre he volgut aprendre bé l’italià. I, des de fa uns mesos, estic de sort, perquè al meu veïnat –que és un ecosistema molt ric–, sobretot cap al migdia i cap al vespre, se senten –fins i tot amb les finestres tancades– uns crits estentoris, perfectament modulats, que sempre que puc corro a transcriure a la meva llibreta de Classe Clandestina d’Italià de Pati Interior d’Illa.

Els crits solen tenir la seqüència: veu materna o paterna amb cantarella interrogativa (Dove sei?! Ora d’andare a cena! Dov’è Enzo? Marí? Etc.); veu infantil que, per l’eco fantasmagòric, diria que surt sempre del pàrquing (Siamo qua! Giochiamo! Arrivo! Vengo, vengo, mamma! etc.); veu materna (Sbrigati, dai! Come mai non vi vedo più? etc.) o bé paterna (parolaccia irreproduïble); corredisses d’hipopòtam catacumbal que es van convertint en passets de nen sobre rajoles que, tot i que ressonen fort, ja no anuncien un terratrèmol imminent.

Però la sort em va somriure del tot divendres passat. Els meus professors han deixat de ser les adorables veus anònimes que vetllen desinteressadament pel meu coneixement de la llengua de Petrarca; m’ha estat revelada l’estructura social que s’amaga darrere la seva passió pedagògica. Passant pel pati que separa ben bé 70 metres el meu edifici del del davant vaig sentir un inconfusible:

–Zia! zia! zia!! zia!! zia!!! zia!!! zia!!!!!

Era un dels meus benefactors, és clar. Vaig aixecar el cap i vaig veure el cap d’un noi engominat abocat des d’una finestra del segon pis. Després de sentir unes quantes finestres que s’obrien alarmades de veïns disposats a trucar el 112, finalment la zia, des del cinquè o el sisè de l’altre l’edifici, va bramar:

–Dimmi!

Nebot: –Oggi Anto mangia qua!

Tia: –Va bene!

En el penúltim acte d’aquella mena de guinyol altament educatiu, el noi va aixecar el polze i va somriure satisfet. Ni ell ni la tia no van dir res més. Silenci tens. Fins a l’inevitable:

Oncle: –Antonio! Ti spacco la faccia!

Ara l’Antonio, si mai me’l trobo pel barri, segur que em serà més fàcil de reconèixer.

*Després de l’èxit de la meva operació de canvi de sexe virtual ja puc parlar de mi mateixa en femení, ole.

Anuncis

10 responses to “La Commedia dell’Arte a Barcelona i les Classes Clandestines d’Italià de Pati Interior d’Illa

  1. Mose - Tipsy Pilgrim 02/09/2012 a les 12:07 pm

    Grazie mille per il leccioni italiano

  2. X 02/09/2012 a les 1:53 pm

    Un aprenent sempre agraeix més que es tracti de llengües sonores que no de llengües parlades per a fer confidències a la corbata (o al que hi hagi al seu lloc), com certes varietats d’anglès britànic (no totes, no!).

  3. Pons 02/09/2012 a les 3:20 pm

    buff veig que tinc l’italià una mica rovellat…

  4. El Gran Josep 03/09/2012 a les 12:52 am

    Una cosa che mi piace è che l’italiano ha semplificato ortografia.

  5. Adolfina repescada 03/09/2012 a les 9:15 am

    Em pregunto si és ficció poètica o crònica real

  6. El fem fatal 03/09/2012 a les 9:31 am

    Sr. X, no n’hi ha cap de més sonora que la varietat dels dolços veïns, l’hi asseguro.

    Pons, Passi pel barri, que presto presto li raspallaran tot el rovell.

    Gran Josep, cavolo! e adesso non si mangia più l’acca?

    Sra. Adolfina, els gravo, que li agradarà sentir-los.

  7. Tomàs 05/09/2012 a les 6:34 pm

    Em sona bé. Aquest estiu he estat a Roma i me l’has recordat.

    No ho diguis gaire alt això de què tens classes gratuïtes d’italià que encara vindrà algun conseller o algun ministre a aplicar-te alguna taxa.

Comentreu, com si fóssiu a casa

