El fem fatal

Microcontes, macropersonatges i, a estones, ratets

Cavall Fort, droga dura

Felip? Filemó? damunt del seu burro.

Arran del 50è aniversari del naixement de Cavall Fort, m’adono que he d’agrair a LA revista per a nois i noies el privilegi de ser, tot just entrat en la trentena, ja un vell. Per edat em tocaria haver-me xopat del Cavall Fort dels 80, farcit de Picanyol, Alfons del Mar i (d’acord, d’aquest ningú no se n’escapava) l’etern Madorell, el creador de personatges d’ulls buits que deuen haver traumatitzat, com a mínim quatre generacions de lectors. Però a causa de la síndrome de Diògenes endèmica en la família, a un do natural per la immaduresa, les addiccions, l’avarícia i a altres coses que em guardo només per mi, resulta que la infantesa me la vaig passar amorrat als números dels 60, 70, 80 i primers 90. Per això el meu ídol és un tio que viatjava per les lletres de l’oceà atlàntic a coll d’un bulldog gegant i que no recordo com es deia en català –Felip? l’edat no perdona–, però que ha poblat els meus somnis des que tinc ús de raó. (Vegin un petit tast del traç hipnòtic de monsieur Fred en el viatge a Batbad d’aquest enllaç).

Perquè el Mortadelo i el Rompetechos eren per trencar-se de riure, però la macedònia d’historietes i contes del Cavall Fort era per entrar en trànsit. I això que no va ser fins molt després d’estar-hi del tot enganxat que vaig descobrir que la revista amb més voluntat educativa del món —i, tanmateix, divertida— tenia nom de joc prohibit. Concretament, no va ser fins que a l’escola pihoprogre on anava ens van prohibir el que nosaltres anomenàvem jugar al potro: “què dius que us han prohibit?, jugar a què?”, “al potro, mira, ajup-te, un fa així i l’altre…”, “nen, no emprenyis; ah, tu vols dir a cavall fort!”. Ai, i és que els ancians ja ho tenim això, quan ens posem a passar el rosari de la memòria… Quines manasses que dibuixava el Navarro, com flotaven les dones puntilliestes de nas punxegut de la Fina Rifà i quin fart de barrufar, el senyor Albert Jané; i sobretot, quin trampolí el Sergi Grapes, el Marsupilami, l’Astèrix, l’Steffi, la Jana Passavant, el Gil Pupil·la, el Benet Tallaferro… Abans d’entrar en una espiral repapiejadora, però, marxo a treure llustre al dòmino, viam si enlluerno la senyora Adolfina del casinet, que sé que es mor perquè li foti mà sota l’ampolla d’aigua calenta mentre ella dissimula dins la seva vinyeta.

Una passejada per la vinyeta del Senyor.

Anuncis

5 responses to “Cavall Fort, droga dura

  1. Lo rat 15/12/2011 a les 9:40 am

    Síí! Confessi-m’ho, ho ha buscat o vostè ès un malalt com cal?

  2. Tomàs 15/12/2011 a les 8:19 pm

    Aquí hi ha nivell i varietat.

    Ho he de dir, jo no he seguit massa el comic cavall fort. En canvi si he jugat de petit a cavall fort.

  3. La senyora Adolfina 15/12/2011 a les 9:11 pm

    Doncs jo només vaig llegir els Cavalls Forts dels primers quinze anys i no recordo això del mono addiccional. Només una mica de malson amb una sèrie tremenda d’escoltes molt trempats que es deia “La patrulla dels castors”. Que bons nois. Sort del gallimarsot que feia catacroc cada cop que trencava el bolet-caseta d’un barrufet. El Benet Tallaferro era el meu heroi absolut. Vigileu els refredats.

  4. Lo rat 16/12/2011 a les 10:36 am

    Tomàs, quin privilegi que l’hi deixessin jugar! com té la columna? bé? perquè a nosaltres ens deien que era per evitar lesions que ens prohibien jugar a cavall fort, però jo sospito que és perquè ens divertíem massa.

    Benvolgudíssima Adolfi, hi havia historietes de nens-no-trencadors-de-plats que feien venir urticària, és veritat, però sempre es trobava un antídot a la pàgina del costat, un antídot sovint addictiu (o potser sóc un cas perdut?). Havent-se fet el que em consta que es van fer, no m’estranya que li caigui la baba amb en Benet, cuidin-se molt l’un a l’altre, facin-me el favor.

Comentreu, com si fóssiu a casa

